Shit happens

Por imposible que parezca puedes estar llegando a la reunión, a 20 metros del suelo.

Caerte.

¡Que se salga la cuerda de la última exprés!

¡Y que se parta el moscata nuevo de la penúltima chapa!!!!

Y al suelo…

O este tio tiene a Dios en contra (si existe) o tiene una mala suerte…

La historia.

Bueno, bien pensado, sigue vivo, igual lo que tiene es mucha suerte…

18 respuestas a Shit happens

  1. xavi dice:

    Doncs déu n’hi do amb la història, és molt estrany partir un mosquetó així. Mai havia sentit a ningú que se li trenqués un mosquetó que està ben posat i no treballa fent palanca sobre cap cantu o aresta. Suposo que és defecte de fabricació (mal trempat o amb alguna bombolla al metall, no sé). De moment no compraré “Black Diamond” tot i que considero que és de les millors marques del mercat.

  2. K. dice:

    I nou! molt extrany, es devía obrir com a mínim

  3. Fernando dice:

    Tb se puede pensar que ya que Dios existe este tipo esta vivo, lo puede contar y seguir escalando.

  4. Josep dice:

    Ja pot ser que s’obrís amb la vibració provocada pel córrer a tota velocitat de la corda.És un efecte ben comprovat en laboratori.
    Però si us fixeu,el mosquetó que ensenya el xaval,és el que es posa a la xapa,amb la tanca recta.Podria ser doncs,que poder es va partir en rebre algun tipus d’esforç transversal o de palanca a sobre la mateixa.
    Els mosquetons poden ser Black Diamond i el que vulguis,que si l’esforç que son capaços d’aguantar amb el gatell obert o transversal,és baix…es trenquen.
    Pel que he pogut comprobar es tractaba de la cinta expres montada amb el mosquetó Quicksilver Straight,resistència en obert i transversalment de 7Kn.A mi personalment,no m’han agradat mai!.Garanteixen una xifra crec,del tot insuficient per practicar escalada esportiva “agressiva”,a saber:Buscant sempre els límits i per tant,volant sobint…
    Hi han moltes marques sense tan nom que ofereixen mosquetons que arriben als 10 Kn en totos dos casos.
    No té cap sentit escalar amb anclatges fixes a la paret que fàcilment aguanten 15Kn,si després xapem mosquetons que soporten 6,6.5,o7 Kn en obert.
    INSISTEIXO…ENTENC QUE PRACTICO ESCALADA ESPORTIVA AL MEU LÍMIT ABSOLUT,I ASSUMEIXO PER TANT ,LA POSSIBILITAT REAL DE PATIR MÚLTIPLES CAIGUDES.

  5. tuqueque dice:

    De hecho…estoy vivo y deseoso de volver a la roca…..mis vertebras están mejor d lo esperado así que quizás para el verano, ya este escalando de nuevo…….

    No entiendo el catalan…pero la explicación que hace “Josep” parece intersante…¿podrías hacer el comentario en mi blog…y en castellano….y perdona el abuso??

  6. Jo vaig trencar un mosquetó aixi per el mateix lloc era de seguretat i el teniem posat a Sant Benet com a primer seguro de una via curta al Totxo Macana a la via Lucky Kuck d’aixo deu fer 10 anys, i despres d’anar al terra i no pasar res vam estar mirant el moscata i vam veure que just per on s’havia trencat (exactament com el de dalt) dintre del mosqueto i havia una bombolla d’aire, aquesta es veia trencada en dues parts, la meitat en un canto i l’altre meitat en l’altre, el mosqueto era de la casa Lucky per més Inri.

    Podria ser per aquesta causa que es bastant comu en els assajos de laboratori que trenquin per aqui si te una bombolla d’aire, ara si es aixi i el detectan amb l’escanner s’ha de retirar una altre cosa es que estes defectuos de fábrica i s’hagi colat, que es possible i l’ha tocat a aquest noi.

    Que truqui a BD i els hi doni, a veure que passa.

  7. Gatsaule dice:

    He, he, veig que si que has vist la notícia ! Als llibres del Pit Schubert surten molts casos d’aquests, així que aquests defectes tampoc són tan estranys…

    La seguretat absoluta no existeix !

    Tuqueque, en la dirección: http://traductor.gencat.net/url.do tienes un buen traductor catalan-castellano que te puede ser util para entender mejor comentarios o posts escritos en catalan en nuestros blogs.

  8. Stein dice:

    Mireu, jo fa anys que treballo en aquest sector. Degut a la meva feina he trencat molts mosquetons en laboratori i en assajos. Us asseguro que totes les marques de material d’escalada fan controls més que rigurosos de la seva producció.
    Llegeixo els vostres blogs de fa anys per copsar les opinions que teniu del material (i a part perquè també escalo i em miro les ressenyes).
    Només uns comentaris sobre l’accident:
    1- Vistes aquestes fotos tot indica que ha treballat obert. Si a sobre d’una cinta ja va sortir la corda el factor de caiguda sobre el mosquetó obert va ser relativament gran.
    2-Amb la tecnologia actual i els control que fan els fabricant de material és molt difícil que el material tingui bombolles. Però com diu algu, la seguretat absoluta no existeix.
    3-S’hauria d’enviar el mosquetó al fabricant i ell té mitjans de sobra per analitzar el mosquetó en questió.

    Penseu que això només són apreciacions d’una persona que fa anys que treballa fabricant mosquetons en diferents marques després de llegir el relat i veure les fotos. De tots els casos que he analitzat jo mateix, el 100% de les ruptures han estat perquè el mosquetó ha treballat obert. Que consti que BD és la meva competència, us asseguro que mosquetons trencats en obert n’han vist a tots els departaments de qualitat de totes les marques. Que estigui obert quan un escalador cau no és culpa del fabricant. El fabricant s’ha de trencar les banyes en fer models que en obert tinguin la major resistència possible i/o en pensar en sistemes de tanca anti-obertura.
    Quan una persona compra un mosquetó ha de saber perquè el vol i com l’utilitzarà. Generalment la gent para poca atenció a l’hora de comprar els mosquetons, i fa servir tots els models per a qualsevol ús sense pensar que un pot estar dissenyat per un tipus d’activitat i un altre mosquetó per a una altra activitat.
    Espero que l’escalador es recuperi aviat.

  9. Quintin dice:

    Echando cuentas aqui se ve que los 7kN se superan en casi todas las caidas cuando hay rozamiento
    http://en.petzl.com/petzl/SportConseils?Conseil=56&Activite=14

    Sin embargo, en deportiva la cuerda no suele rozar (es un parámetro a la hora de buscar emplazamientos para los seguros), y para que la fuerza pase de 7kN hay que forzar un poco los números. No puede ser que hubiera alguna palanca?

    Del comentario de Stein no me he enterado del sentido del último párrafo.

  10. Stein dice:

    La idea es que, per exemple, per asegurar amb un Gri-Gri, Cinch, Eddy, Sum la majoria de gent utilitza un mosquetó de pera tipus HMS, i això és totalment contrapruduent ja que pot fer palanca sobre el mosquetó. S’hauria d’utilitzar un mosquetó de seguro (rosca o automàtic) en forma de D. Un altre exemple, si vols tenir el mosquetó més lleuger del mercat, no el facis servir per fer caigudes repetides sobre aquest, ja que com a norma general, com més lleugeresa menys resistència.
    Volia dir que els mosquetons es dissenyen per a usos determinats. alguns són més polivalents que altres. Però la gent para molt poca atenció al mosquetó, i l’utilitza de qualsevol manera sense pensar gaire en quan funciona millor i quan pitjor. L’exemple d’asegurar amb Gri-Gri, Eddy, etc i una HMS de pera és el més extès.

  11. Josep dice:

    DONCS TOT AIXÒ ÉS BEN CERT…Quan expliques aquestes coses (SOBRETOT)a la penya que porta més anys amb això,no entenen de què parles.Diuen que a ells no els hi ha passat mai res(cosa del tot certa,en la majoria de casos)i et titllen de maniàtic per la seguretat i psicòtic.
    Qui no ha vist en escaladors veterans amb cintes express que no servirien ni per penjar un pernil de Jabugo!.
    Fins i tot he vist gent que busca mosquetons prims per que diuen que quan escalen xapan burins entren millor a la microxapa!…I despres usen aquestos mateixos elements per practicar en vies dures caient a sobre de meravelloses xapes i parabots del 12 inoxidables que superen els 25 kn de resistència!.
    En fi xicots,que no en passen més per que…

  12. Jaumegrimp dice:

    Stein, que té a veure el mosquetó HMS al Gri-gri amb que es trenqui el mosqueto de la via…? jo amb l’HMS al Gri-gri el que he observat és que si no estàs al cas es pot lateralitzar i fer força transversa sobre la tanca, però cal estar molt poc atent, t’agrairia si ho poguessis explicar millor, ja que l’HMS que és el mosquetó recomanat per a assegurar amb nus dinàmic és també molt utilitzat per aquest motiu per anclar el dispositiu d’assegurament, i amés és el recomanant per l’ECAM…parlemne!

  13. Stein dice:

    El tema de l’HMS només ho he posat com a exemple d’una utilització poc recomanable d’un tipus de mosquetó. Un mosquetó HMS és ideal per asegurar amb un nus dinàmic, per asegurar amb cassoleta o plaques. Per asegurar amb Gri-Gri el millor és un mosquetó en forma de D, ja que l’aparell tendeix a estar sempre ben col.locat i treballant sobre l’eix major del mosquetó, o sigui, en la direcció de màxima resistència del mosquetó. Exemples d’aquest mosquetó poden ser el Am’D de Petzl, Austral de Lucky, Walker de Faders, entre d’altres.
    Jo només ho faig com a recomanació, després que cadascu faci el que vulgui i utilitzi com vulgui els seus mosquetons.

  14. Jaumegrimp dice:

    Gràcies per l’aclariment Stein! i et donc la raó, els típus D han d’anar mes bé pel Gri-gri, evitant el que jo comentava, de que el gri-gri es posi malament.

  15. Inshalá dice:

    Qué interesante tema!
    Ojala supiese catalán o los chicos catalans que escriben los posts se esforzasen y lo escribiesen en castellá para la víctima del accidente (y yo) entendiésemos algo.
    Gracias guapos!

  16. tranki dice:

    Ecric en castellà per respecte als aludits.

    Personalmente rompí un mosqueton en una caida de deportiva, en la via SILFIDES, en el seguro antes del bombo del paso duro.

    Ese seguro estaba ya sometido a cierto estress por caídas ( era un espit del 10), de manera que la chapa rotaba. Igualmente la trayectoria de la cuerda hacia que a pesar de la cinta expres, los movimientos de la via ( de izquierda a derecha, i de nuevo a izqueirda de la chapa), movieran la cinta de manera que el mosqueton más de una vez acababa de lado ( en lugar de chapado correctamente), sobre la chapa.

    La cinta, en cambio, se movia de meneraq ue acababa tambien en uno de los laterales del mosqueton. El cierre quedaba hacia abajo, el mosqueton apoyado por el lateral en la chapa, y la cinta en el mismno eje.

    El resultado ( estabamos filmando y lo analicé después), es que un corto pero contundente vuelo de 2 mts partió por palanca el mosqueton.

    La suerte fue que justo acababan de equipar la VAQUES BOJES y habian talado un tronco de arbol pelado y aislado a pié de via…con lo que por horas no me empalé en él.

    Aprovechando el susto y el taladro sustituimos inmedoatamente el seguro por un parabolt del 10 correctamente situado.

    Felicidades por haber sidon iluminado por el pastafarismo, posiblemente “Él” te ha salvado..hahhahaha!

  17. PGB dice:

    Molt interessants els comentaris, Stein!
    Pastafari for ever, Tranki! Touched by his noodly appendage!

  18. TB dice:

    Seguramente fue que en el momento del impacto el mosqueton estaba abierto.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: